Thursday 7 February 2013

KEK MARBLE

malam tadi dok saja-saja dengan adik, ter'plan' nak buat satu benda yang dah banyak hari aku tak buat....KEK MARBLE.....kek ni dah jadi feveret kak kat opis aku...KAK YATI...pantang aku buat sure dia sukenye akak kek ni...anak dia pun suka jugak...

dah banyak kali buat kek ni tapi tak kesampaian nak update kat blog ni...almaklumlah baru nak berjinak jinak dengan blog ni...

k lah...banyak bebel la pulak aku tengahari ni.....


KEK MARBLE

ni resepi KEK MARBLE

bahan-bahan

Bahan A
5 biji teloq ayam
190 gram gula kastor
10 gram ovalatte

Bahan B
40 gram ayaq kosong
1 sudu teh esen vanilla
200 gram mentega (cairkan)

Bahan C
280 gram tepung naik sendiri

1 sudu besar coklat emulco

Cara-cara

1. Bahan A pukul sampai pekat...(pukul jangan tak pukul)
2. setelah pekat, masukkan bahan B
3. pas tu, masukkan bahan C....(nota: setelah masukkan tepung jgn kacau terlalu lama, nnt kek akan jadi keras)
4. setelah tu, bahagikan adunan kepada 2 bahagian .......satu adunan masukkan coklat emulco....
5. guna loyang 8"....gliskan loyang....masukkan adunan secara berselang seli....satu putih, pas tu coklat, pas tu putih balik sampailah hbs adunan.......
6. bakar dengan oven (tak kan pakai microwave kot...no no no....) suhu 150'C masa 45 - 50 minit....(tapi sebelum tu panaskan oven dulu dalam 10 minit)
7. Taaaaaaaaaa daaaaaaaaaa...siap......masa untuk menjamu selera

( sebenarnya resepi ni aku dapat dari kelas chef zubaidah.....banyak berhabis RM masuk kelas chef ni...tapi kerana ilmu ku turutkan juga...hehehe)

ni lah hasilnya bila dah di potong....
 
taaa daaaa.....sodapnya....
 
ni la yang menjadi kesukaan member aku...KAK YATI....
 
 
 
so....jgn banyak cerhitalah.....cubalah sekarang....chow chin chow

No comments:

Post a Comment